Dit is waarop je moet letten bij webdesign Voorburg
Een nieuwe website begin je wanneer je net met je onderneming bent begonnen of wanneer je voor een bestaand bedrijf een nieuwe start wilt maken. Je kunt pas beginnen met het bouwen van een website wanneer de basis van je bedrijf staat. Voor het maken van een website moet je duidelijk hebben wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Daarnaast is het hebben van een eigen stijl en het in kaart hebben van de doelgroep, concurrenten en de gehele markt ook belangrijk.
Heb je deze verschillende onderdelen duidelijk, dan kun je gaan nadenken over het bouwen van je website. Hier komen verschillende onderdelen bij kijken. Van het bepalen van de lay-out van je website tot het online vindbaar maken hiervan. Er zijn veel verschillende keuzes die je moet maken om jouw website tot een succes te maken. Hierbij draait het allemaal om het webdesign in Voorburg.
Voor je jouw website kunt gaan bouwen is het belangrijk dat je een idee hebt van hoe je jouw website wilt hebben. Welke onderdelen wil je hierin laten terugkomen, hoeveel pagina’s en wat wil je vertellen. Belangrijk om rekening mee te houden is dat website bezoekers maar een concentratie van een aantal seconden hebben waarin ze de homepage scannen. Het is dus belangrijk dat je hier de aandacht al wordt gepakt en wordt behouden. Eerst terug naar de indeling, een websitebezoeker moet binnen drie klikken hun doel kunnen bereiken. Maak de website dus niet te ingewikkeld. Heb je een idee van wat je wilt en hoe je het in gaat delen, dan kan je beginnen met het bouwen van je website.
Thema kiezen
Je begint met het kiezen van een thema, je kunt hiervoor een van de gegeven thema’s kiezen of deze zelf creëren. Bij het thema van je website moet de huisstijl van je bedrijf duidelijk terugkomen. Denk hierbij aan de kleuren en het lettertype dat altijd wordt toegepast. Heb je deze nog niet? Dan wordt het tijd om deze snel te maken. Bij een huisstijl zorg je voor een goede kleurencombinatie van ongeveer 3 kleuren. Daarnaast moeten de lettertypes goed leesbaar zijn en van elkaar afwijken, zo laat je duidelijk het verschil zien tussen de content die je uiteindelijk op je website plaatst.
Website structuur bepalen
Wanneer het thema is bepaald ga je door naar de websitestructuur. Een duidelijke opbouw van een website is fijn voor de doelgroep, maar ook voor Google. Een doelgroep kan op deze manier namelijk gemakkelijker hun weg vinden op de website om zo hun doel te halen. Bij een website wordt vaak een beetje standaard indeling aangehouden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk de belangrijkste onderdelen kunnen vinden. Zo is het menu vaak bovenaan te vinden, de zoekfunctie en eventueel het winkelmandje hebben ook een vaste plek en de bedrijfsinformatie is vaak in de footer te vinden. Het is aan te raden deze standaardindeling ook aan te houden.
Een duidelijke structuur kun je het beste zien wanneer je bezig bent met het ontwerpen van je website. Hier kun je bepalen waar je bepaalde pagina’s neerzet en hoe je de volgorde bepaald. Hoe logischer dit is ingedeeld, hoe meer dit een positief effect zal hebben op de bezoekers. Dit kun je ook uitbesteden aan een webdesign bureau in Voorburg.
Responsive webdesign realiseren
Websitebezoekers bevinden zich niet alleen op een PC of laptop meer. Tegenwoordig zijn er veel verschillende soorten apparaten waar een websitebezoeker zich op bevindt. Daarnaast maken zij ook gebruik van verschillende zoekmachines. Het internet is aan het groeien, daar moet een website ook op inspelen. Dit doe je door de responsiviteit van je webdesign in Voorburg te optimaliseren. Dit betekent dat de website op elk apparaat en in elke browser zichzelf aanpast op de grootte van het scherm. Zo is de indeling van de website altijd goed te lezen. Dit is belangrijk voor het behoud van websitebezoekers op alle apparaten.
Online vindbaarheid
Wanneer je website staat is het belangrijk dat deze ook online vindbaar wordt. Dit doe je door in te spelen op zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website relevant genoeg is voor een bepaalde zoekopdracht in de ogen van Google. Er zijn drie pijlers waar je op let binnen SEO. Dit zijn techniek, content en autoriteit. De techniek van de website zorgt ervoor dat alles goed werkt en dat er uit elke actie een reactie komt. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de laadsnelheid van de website.
De content is alles wat op de website staat aan tekst, afbeeldingen en bijvoorbeeld infographics. Hierin wordt rekening gehouden met de verhouding tekst en beeld. De content van de homepage is hier het belangrijkste, dit is de pagina waarop de meeste bezoekers binnenkomen. Zij zullen op basis hiervan besluiten of zij verder lezen of niet. De informatie moet dus duidelijk en overzichtelijk zijn. Ook moet er ingespeeld worden op de relevante zoekwoorden, hoe beter je dit doet hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt.
Met autoriteit wordt gekeken naar de linkbuilding. Dit bestaat uit de interne en externe links van een website. Hoe meer relevante externe links je hebt, hoe belangrijker Google vindt dat je bent. Externe links zijn links die vanaf een externe website naar jouw website verwijzen. Interne links zijn links die van de ene pagina naar de ander verwijzen.